Kreativ linje

Foto, tegning, maleri, film, musik, street art og meget mere. På denne linje lærer du at kommunikere og formidle din personlige historie med fokus på den kreative proces, som fører dig fra idé til færdigt produkt. Dette vil i høj grad også gavne dig til eksamen i dansk, matematik og engelsk.

På denne studielinje forfølger vi drømmen om at bruge kreativitet i både uddannelse og job. Du er selv med til at planlægge et forrygende år, hvor du udvikler dine faglige og personlige kompetencer gennem kreativitet og fantasi.

Du vil blive undervist i tegning, foto, Photoshop, film, maleri, street art, desin, musik og meget andet.

I løbet af året laver vi værker, som kan indsendes til Ungdommens Vårsalong, der er Danmarks største censurerede udstilling for unge. Hvis du slipper gennem nåleøjet, kommer du til at udstille på Københavns Rådhus. Året afsluttes med en selvvalgt kreativ opgave og en udstilling på skolen, hvor du udstiller og præsenterer det, du har lært.

Vi samarbejder med et kreativt gymnasium og med FABRIKKEN for Kunst og Design. Vi henter inspiration på Glyptoteket, Thorvaldsens Museum, Statens Museum for Kunst, Louisiana og på byvandringer.

Temaer

På Amager 10 prioriterer vi at skabe sammenhæng mellem fagene dansk, engelsk, matematik og linjefag. Derfor har vi 4 tværfaglige temaforløb: Arbejdsliv, klima og ansvar, diskriminationens pris og kunst og kultur.

Eksempler på hvordan Krea linjefaget kan byde ind på temaerne:

Arbejdsliv: Samarbejde med professionelle kunstnere, designere og Fabrikken for Kunst og Design.

Klima og ansvar: Undersøgelse af hvordan man kan bruge kunsten til at kæmpe for og tage ansvar for klimaet.

Diskriminationens pris: Hvordan kommer diskrimination til udtryk i kunsten (MeToo, LGBT, Black lives matter etc.)

Kunst og kultur: Egne udstillinger, som præsenteres for et publikum både på skolen og Ungdommens Vårsalong.